torstai 29. heinäkuuta 2010

Jumala ♥ ensin

Olemme kesän aikana opettaneet seurakuntamme jumalanpalveluksissa ensimmäisestä Johanneksen kirjeestä. Tulevana viikonloppuna pysähdymme miettimään luvun neljä, jakeita 7-21. Monta kertaa tämän jaejakson lukemisen jälkeen päämme päälle saattaa jäädä iso kysymysmerkki; olenko uskossa, koska minulla on vaikeuksia rakastaa sitä erästä henkilöä seurakunnassa?

Olen juuri lukemassa englanninkielistä kirjaa, ”Opetella rakastamaan ihmisiä, joista en pidä.” Minullakin on ”välillä” vaikeuksia rakastaa. On jopa olemassa tietynlainen persoonatyyppi, joka tuottaa minulle erityisesti vaikeuksia. En nyt paljasta, minkälaiset ihmiset saavat ihoni kananlihalle, mutta sanonpa vain, että sellaisia on. Jaejakson lopussa Johannes antaa käskyn rakastaa Jumalaa ja rakastaa veljiämme. Rakastaa Jumalaa. -Jes! Rakastaa veljiä. -Auts!

Jos sinulle jää neljännen luvun lopussa päällesi kysymysmerkki, kuten minulle joskus jää, on hyvä lukea jaejakso uudestaan. Apuna uudestaan lukiessa voi käyttää seuraavia kysymyksia: Mistä rakkaus on lähtöisin? Kuka on rakkaus? Kuka rakasti ensin? Keneltä saan rakkautta? -”Rakkaus on Jumalasta, Jumala on rakkaus, Kun Jumala on meitä näin rakastanut…” Laskiko pulssisi? Ainakin minulla laski.

Tässä jaejaksossa rakkaudesta käytetty kreikan kielen sana on Agape – jumalallinen rakkaus. Se on enemmän kuin luontainen (vajavainen) kykymme rakastaa. Se on Pyhän Hengen aikaa saamaa rakkautta. Se on pitkämielistä, se on kaiken kestävää, se on lempeää. Yhteydessä Jumalan kanssa, muutumme enemmän Hänen kaltaisekseen. Yhteydessä Häneen, rakkautemme toisia kohtaan syvenee. Jopa sitä persoonatyyppiä kohtaan, jonka kanssa minulla on vaikeuksia. Jes ja Aamen!

Tästä lisää viikonloppuna.

-Teemu

keskiviikko 21. heinäkuuta 2010

Jahas, tehdäänkös perheiden kesätreffeistä traditio..

Uunituoreet uutiset kesän toisilta perheiden kesätreffeiltä. Palattiin Sirkan kanssa noin tunti sitten kirkolle Ekvallan rannasta ja purettiin kahvitermarit ja mölkyt sun muut kamat autosta. Hyvä ja rento meininki oli jälleen ja paikalle ilmestyi noin nelisenkymmentä henkeä pienen pienet mukaan lukien.

Meno oli mukavan rentoa heti alusta alkaen ja jutustelu lähti käyntiin helposti piknikin äärellä. No, lapset tietysti halusivat heti uimaan ja monet suuntasivat heti kulkunsa rannan tuntumaan polskuttamaan ja ottamaan aurinkoa.

Juttelinpa minäkin ainakin parin ihmisen kanssa, joiden kanssa en ole tainnut vaihtaa kuulumisia koskaan aikaisemmin. Lapset pelailivat mölkkyä, potkivat palloa ja heittelivät frisbeetä. Uskaltautuipa muutama aikuinenkin vielä lasten jälkeen ottamaan mölkkymatsin keskenään (pelkäsivät varmaan hävitä lapsille, hah!…).

Valitettavasti emännät olivat yliarvioneet vanhempien kahvihampaan kolotuksen voimakkuuden, koska kahvia jäi yli jonkin verran (pari termaria, ei meillä lasketa). Namiyllätys taisi kyllä sen sijaan mennä kaupaksi viimeistä karkkia myöten. (Siinä teille sitten hampaan kolotusta!)

Sen verran kivaa treffeillä on ollut, että pohdittiin jo muutamien kanssa, josko tehtäisiin perheiden treffeistä ympärivuotinen traditio, johon kaikenikäiset, perheelliset ja perheettömät voivat tulla mukaan viettämään aikaa yhdessä ja tutustumaan uusiin ihmisiin. Hmmm… ei hullumpi idea!

Terkuin
Kesälomalle pomppaava Essi

tiistai 20. heinäkuuta 2010

Siis ihan jäätävän paras Junnuläpäri. Ihan mieletöntä!

Raision ja Turun vapaaseurakunnat järjestivät yhdessä lasten ja varkkien kesäleirin Naantalin Kesärannassa 15.-18. heinäkuuta.

LEIRIN SALDO:

Huippupäiviä: 4

Ihan parhaita tyttöjä: 18 + isoset
Ihan parhaita poikia: 18 + isoset

Hauskoja jumppatätejä: 2: Irmeli ja Kyllikki, Irmeli ja Kyllikki, Irmeli ja....
Eeppisiä iltanuotioesityksiä ja kilpailuja: lukemattomia

Huipputaitavia kuoroja kuorosodassa: 4 kpl, siis eli Monosen kuoro (Mononen ei maksa!), karatemestari Aimo Suden kuoro ja finaaliin päässeet bussikuski Pena Vaanin kuoro Perähikiältä ja tietysti Nasaretista Jessen Siion-kuoro, joka löi kaikki laudalta, ”ja tuomaritkin oli ihan cooleja, mut osasi olla myös ankaria”…

Uusia biisejä opittu: ma luulen että ainakin viisi, ma luulen
Valvottuja öitä: puolikas, sitten voitettiinkin lappalaiset nukahtamiskilpailussa, hyvä me!!
Jäätävän jänniä yöratoja: yksi kappale (ei ees pelottanu hei)
Korikiipeilyä ja muuta urheilu kans aika paljon kaikenlaista ja upeita askartelujuttuja
Uintikertoja: neljä, hrrrr kylmää oli mut leiriläiset ei jotenkin ollenkaan huomanneet sitä kun ne vaan läiskytteli ja pisti menemään ja varmisti että uivat isoset ainakin kastuu vaikka pelkäävätkin kylmää vettä raasut. Uimavalvojat selvis kuivin kutein, niille ei ryttyillä.

Hyttysen puremia: noin 350 allekirjoittaneella, muilla toivottavasti huomattavasti vähemmän
Tavaroitaan hukkaavia hutiluksia: aika monta ja ainakin puolet niistä isosia!

Maistuvia ruokia joka päivä ja usein, nam nam ja nam ja sit sai karkkiakin kioskista. Nam. Sanoinko sen jo?

Mahtavia raamiksia: 5 ikäryhmittäin, ja ihan huiput opettajat
Lapsia uskoon: yhdeksän!!!
Lasten todistuksia vikana iltana: seitsemän!
Upeissa iltahetkissä Jumala oli tuntuvasti läsnä ja siellä oli hyvä olla, eikä ollut kiirettä pois vaikka saikin jo mennä nukkumaan kun ”eikun mä haluan mieluummin jäädä tänne ylistämään”

Kaiken kaikkiaan siis: IHAN PARAS LASTEN JA NUORTEN LEIRI IKINÄ!!! ENSI VUONNA TAAS KAIKKI MESSIIN!

Terkkuja!
Essi (ihan kikseissä vieläkin)

Rohkaisua profetioiden kautta

Minulla oli tänä kesänä mahdollisuus olla ensimmäistä kertaa mukana New Wine-konferenssissa.Se oli todella siunattu ja vahvistava kokemus.Anglikaanikirkon piispa Graham Dow avasi Jumalan valtakunnan merkitystä Jeesuksen vertausten kautta. Hän teki sen tavalla,joka auttoi minua ymmärtämään Jumalan anteeksiantamusta ja rakkautta syvemmin kuin koskaan aikaisemmin.

Eräässä aamutilaisuudessa luterilainen pastori Jukka Jämsén pyysi meitä muodostamaan kolmen hengen ryhmiä ja kuuntelemaan,olisiko Pyhällä Hengellä jokin sana tai kuva meille rohkaisuksi. Samaan rukousryhmään kanssani osui meille kaikille tuttu Ansku Sormunen.

Hän kertoi nähneensä kuvan avoimesta kirjasta, ehkä Raamatusta,jonka sivuilta kirjaimet nousivat ilmaan kuin voimakas tuuli olisi tarttunut niihin.Kirjaimet alkoivat sitten levitä joka suuntaan. Hänen mieleensä oli tullut sana "sanansaattaja".

Olin todella hämmästynyt ja kysyin Anskulta,tiesikö hän, että ensimmäinen kirjani "Messiaan paluu" oli julkaistu vain muutamaa päivää aikaisemmin. Tärkeä osa kirjan kansikuvaa (jonka olin saanut profeetallisen sanan kautta joitakin vuosia sitten Israelissa) oli avoin Raamattu,jota valaisi Daavidin tähti.Kirjan sivuilta nousee esiin kirjan teemaa kuvaava symboli (tässä tapauksessa kruunu).

Anskulla ei ollut aavistustakaan siitä,että olin julkaissut kirjan,mutta Jumala tiesi asian!Olin ollut hiukan hermostunut ajatellessani tulevaisuutta,jossa tulisin tunnetuksi kirjan kirjoittajana.Erityisesti sellaisen kirjan,jonka aihe herättäisi niin paljon keskustelua ja toisistaan eriäviä mielipiteitä kuin Jeesuksen paluu. Ja niinpä nyt Taivaallinen Isämme halusi rohkaista minua Pyhän Henkensä kautta Anskun välityksellä.

Profetia voi olla todella rohkaiseva kanava Pyhän Hengen käytössä,mutta sitä voidaan käyttää myös väärin. Joskus voimme olla hämmentyneitä, koska emme tiedä, miten voisimme erottaa oikeat profetiat vääristä. Apostoli Johannes kirjoittaa tästä teemasta kirjeessään ja tulevana viikonloppuna saamme yhdessä tarkastella,mitä hän opettaa. Tulethan paikalle tai ole ainakin kuulolla internetin kautta.

"Messiaan paluu"- kirjaa pitäisi olla saatavana seurakunnan kirjamyynnistä jo tästä viikonlopusta alkaen,vaikka kirjan virallinen julkistamistilaisuus pidetäänkin vasta Plussa-viikonlopussamme syyskuussa.

Teitä kaikkia rohkaisten,
Graham

perjantai 16. heinäkuuta 2010

Lapsista ja vanhemmista

Kun uusi ihminen syntyy tähän maailmaan ja kun lapsen sukupuoli on selvinnyt (ellei se ole jo ollut tiedossa,niinkuin nykyään usein on),ensimmäisiä kysymyksiä,joita vanhemmille esitetään on:"Kenen näköinen se on?"

Lapsista - ainakaan sitten kun he kasvavat vähän isommiksi - ei aina ole kovin mukavaa saada kuulla,että heillä on isänsä leuka ja äitinsä nenä ja Tiina-tädin silmät ja Pekka-enon kiharat hiukset.Toimeliaan luonteensa hän on selvästi perinyt isomummoltaan ja taiteellisen lahjakkuutensa kaukaiselta Brutus-sedältä,josta ei kuitenkaan jostain syystä pikkulapsille mielellään paljon puhuta...

Mutta jokainen kehdon laidan yli kurkisteleva sukulainen toivoo salaa,että tämä pikkuinen olisi perinyt jonkin hyvän ominaisuuden juuri häneltä.On kiehtovaa nähdä uudessa tulokkaassa oman sukunsa piirteitä.Se kertoo niin vahvasti siitä,että tämä pieni ihminen ei ole tullut tyhjyydestä,jostakin ulkoavaruudesta,vaan hänessä on osa äitiään ja osa isäänsä ja heidän mukanaan kummankin suvun kaikkia jäseniä.

Hän kuuluu itseään suurempaan kokonaisuuteen,perheeseen ja sukuun,joka tulee olemaan kiinteä osa hänen loppuelämäänsä,niin hyvässä kuin pahassa,halusipa hän sitä tai ei.Yleensä suku kuitenkin aika hyväntahtoisesti seuraa ja tukee jälkikasvunsa elämää ja haluaa nähdä,mitähän tuosta lapsesta vielä tuleekaan.

Ihmisen elämä on siitä merkillistä,että tämän ensimmäisen syntymän jälkeen hän voi elämänsä aikana vielä syntyä kerran uudestaan, tällä kertaa Jumalan lapseksi.Tätä syntymää nimitetäänkin loogisesti uudestisyntymäksi.Silloin ei synnytä enää isän ja äidin "vauvansiementen" yhdistymisen tuloksena, vaan synnytään katoamattomasta siemenestä,joka tulee Jumalalta.

Niinpä saman suvun eri ikäisillä jäsenillä,isillä ja äideillä,mummoilla ja vaareilla,sisaruksilla ja serkuilla,sedillä ja tädeillä, voi olla yhteinen Isä Taivaassa,jonka perimää he kantavat sydämessään yhteisen inhimillisen geeniperimänsä lisäksi.He alkavat toistensa lisäksi muistuttaa myös Taivaallista Isäänsä,koska he ovat syntyneet hänen siemenestään.

Sen voi huomata siitä, miten he välittävät ja huolehtivat toisistaan ja muistakin ihmisistä ja ovat valmiita näkemään vaivaa sen eteen,että kaikilla olisi hyvä olla.He haluavat tehdä paljon kaikkea muutakin sellaista,minkä tietävät tuottavan iloa Isälle. Kuten viettää aikaa hänen kanssaan ja kertoa kaikesta,mitä päivän mittaan on tapahtunut ja tutkia hänen kanssaan kaikenlaisia juttuja ja kysellä asioita ja pyytää Isältä apua.

He haluavat myös olla tekemättä asioita,joiden tietävät murehduttavan Isää ja ovat todella pahoillaan, kun joskus sellaista kuitenkin tulee tehtyä.(Brutus-sedän geenit vievät näet joskus vielä voiton...)

Nenät ja silmät ja hiukset pysyvät heillä kyllä suurin piirtein ennallaan,mutta heidän sydämestään alkaa tulla enemmän heidän Taivaallisen Isänsä sydämen näköinen.Mitähän heistä vielä oikein tuleekaan?

Katsokaa,kuinka suurta rakkautta Isä on meille osoittanut: me olemme saaneet Jumalan lapsen nimen,ja hänen lapsiaan me myös olemme.Tästä syystä maailma ei meitä tunne,eihän se tunne häntäkään.Rakkaat ystävät,jo nyt me olemme Jumalan lapsia,mutta vielä ei ole käynyt ilmi,mitä meistä tulee.Sen me tiedämme,että kun se käy ilmi,meistä tulee hänen kaltaisiaan,sillä me saamme nähdä hänet sellaisena kuin hän on. Jokainen,joka näin panee toivonsa häneen,pitää itsensä puhtaana,niin kuin hän on puhdas ja pyhä.
Ensimmäinen Johanneksen kirje 3:1-3

Lapsenmielisin terveisin
Sirkka

torstai 15. heinäkuuta 2010

Pastorin uskonkriisi

Viime vuonna lähdin New Wine -tapahtumasta hieman sekavin miettein. Olin nähnyt usean sairaan paranevan Jumalan Hengen koskettaessa heitä. Samalla sydämessäni oli ollut kuitenkin paljon suurempi jano, kuin mihin Jumala vastasi. Kaikki eivät olleet parantuneet ja kertoipa minulle vielä yksi kaveri, että hänen jalkansa oli tullut kipeämmäksi rukoukseni seurauksena.

New Winea seurasi aika armoton pohdinnan aika. Jouduin uudelleen tarkastelemaan koko parantumisen teologiaani, pohtimaan kärsimyksen ongelmaa ja jopa Jumalan olemassaoloa. Sitä latua sitten riittikin koko talven ajan. Huh huh!

Uskonkriisit eivät ole pahasta, sillä ne parhaimmillaan lujittavat meitä suhteessamme Jumalaan. Epäilys ei tietenkään ole koskaan hyve, mutta oman uskon perusteiden pohtiminen kyllä. Anselmin sanoin: "Uskomme on ymmärrystä etsivä usko."

Mitä sitten tapahtui?
Tänä vuonna opetin New Winessa kärsimyksen ongelmasta. Koko parantumispohdintani oli edennyt pisteeseen, jossa saatoin jälleen järjellisesti luottaa Jumalan parantavaan tahtoon ja sovittaa sen yhteen myös kärsimyksen ongelman ratkaisun kanssa (lue edellisiä blogikirjoituksiani, mikäli haluat tietää kärsimyksen ongelman ratkaisusta lisää). Mutta entäpä oma pettymyksen kokemus?

Perjantai-iltana johdin rukouspalvelua. Rukous sairaiden puolesta oli käynnissä, kun luokseni tuli 15-vuotias tyttö, joka pyysi rukousta jalkojensa puolesta. Lupasin rukoilla. Laitoin käteni hänen jalkojensa päälle ja aloin rukoilla.

Hetken kuluttua koin sen saman vanhan inhottavan tunteen: "Mitään ei kuitenkaan tapahdu. Rukoilet turhaan." Oli kuin saatana olisi kuiskannut korvaani nuo sanat. Sanoin Jeesukselle, että olen väsynyt tähän ja lisäsin: "Mitäs jos poistetaan minut kokonaan yhtälöstä? Mitä minä tässä oikein yritän parantaa? Tule sinä. Minä vapautan sinut toimimaan minun kätteni ja suuni kautta." Samalla kun rukoilin näin, minut valtasi todella suuri myötätunto ja rakkaus rukoiltavaa kohtaan. Aloin itkeä ja myös tyttö alkoi kokea Jumalan läsnäoloa.

Rukoushetki keskeytyi yhden tiimiläisemme tultua kertomaan urheiluvamman parantumisesta parantuneen henkilön kanssa. Kun palasin rukoilemaan, rukoiltavani oli hämillään. Hän koki lämmön tunnetta jaloissaan, joka vaihtui rukouksen myötä tärinäksi. Tässä vaiheessa kävi ilmi, että hän oli astunut jalkansa pahasti linttaan. Pyysin häntä kävelemään edestakaisin ja totesin silmilläni, että juuri näin on. Hän astui jalkansa pahasti linttaan.

Kolmen rukoushetken ja testaamisen jälkeen katsoin ihmeissäni tytön kävelyä. Hän ei astunut enää tippaakaan linttaan jalkojaan. Kerroin tästä hänelle ja iloitsimme yhdessä. Kerroimme myös parantumisesta mikkiin.

Mutta tarina ei lopu tähän. Välittömästi, kun olin parantumisesta kertonut, skeptisismi palasi. "Ei se kuitenkaan oikeasti parantunut." Tunsin, kuinka saatana kuiskasi jälleen korvaani. Rukoilin, että näkisin tytön vielä uudestaan, jotta voisin jutella hänen kanssaan.

Seuraavana iltana törmäsin tyttöön juuri ennen tilaisuuden alkua. Hän kertoi menneensä mökille ja näyttäneensä jalkojaan äidilleen, joka oli ihmetellyt asiaa kovin. Kyseessä oli nimittäin ollut syntymävika. Syntymävika! Ja niin minä sain kaipaamani vahvistuksen. Kiitos, Jeesus!

Miten tästä eteenpäin?
Pohdintani seurauksena olen todennut, että parantuminen on asia, jonka eteen meidän täytyy taistella ja nähdä vaivaa sen normaalin jossittelun sijasta, jota me uskovat harrastamme. Kuinka se onkaan, että osaamme niin taitavasti verhota skeptisyytemme pyhyyden verhoon: "Jos se on Jumalan tahto!"

Uusi testamentti kuvaa sairauden vihollisena silloinkin, kun joku ei parane (vrt. Paavalin pistin lihassa). Lisäksi meillä on Jeesuksen suora käsky parantaa sairaita. Itselleni tämä riittää siihen, että jatkan rukousta, vaikka en aina näe tuloksia. En anna kokemukseni määritellä teologiaani, vaan tutkin Raamattua ja nostan teologiani Jumalan sanasta.

Mitä enemmän olen näin toiminut, sitä enemmän olen myös saanut nähdä sairaiden parantuvan.

Jumalan valtakunta on jo nyt, mutta ei vielä. Meidän ei siis tule masentua, jos emme näe jokaista sairasta (tai edes 10%) parantuneena. Varmaa kuitenkin on, että Jumala tahtoo parantaa, ja että kerran kaikki tulevat olemaan terveitä.

Jokaisen, joka väittää muuta, on syytä miettiä, laittaako päänsärkylääkettä suuhunsa ensi kerralla päänsäryn sattuessa. Mikäli Jumalan tahto ei ole välttämättä parantaa, miksi ihmeessä laitan päänsärkylääkettä suuhuni? Sehän on potentiaalisesti Jumalan tahdon vastustamista!

Rukoillaan rohkeasti! Rukoillaan kestävästi! Ja kerrotaan toisillemme Jumalan suurista töistä.

Loppuun vielä muutama kesälomavinkki Mooses Laukkaselta, jonka tapasin New Winessa:
1) Nuku univelka pois.
2) Syö hieman kevyemmin ja anna vatsallesikin lepoa.
3) Lue ajattelua virkistäviä kirjoja. Harrasta aivojumppaa! Lue myös jotakin työhösi liittyvää. Näin olet innostunut työstäsi, kun palaat kesäloman loputtua sorvin ääreen.

Kesälomaterkuin

Markus

torstai 8. heinäkuuta 2010

Maistuisiko iso annos toivoa?

Järkyttävät ja traagiset kuolemantapaukset ovat koskettaneet suomalaisia tänä kesänä.Se alkoi moottoriveneturmasta,jossa entisen F1-kuljettajan Jyrki Järvilehdon ystävä menetti henkensä.Viime viikolla moni meistä liikuttui kuullessaan uutisen Tommy Tabermannin lähdöstä.Sairaus mursi monia sydämiä koskettaneen kirjailijan,sanataiturin ja kansanedustajan.Häntä tuntui jääneen kaipaamaan suuri joukko suomalaisia,vaikka emme häntä läheisesti tunteneetkaan.

Tämän viikon alussa saimme sitten jälleen kerran todisteita siitä,kuka tätä maailmaa hallitsee ja ihmiskuntaa villitsee.Raaka,mitättömästä syystä ja hetken mielijohteesta tehty kolmen ihmisen surma ei voinut kummuta muualta kuin pimeyden ruhtinaan valtakunnasta.Hän on tullut varastamaan,tappamaan ja tuhoamaan ja haluaa käyttää meitä ihmisiä siinä sätkynukkeinaan.Toisten naruista hän onnistuu nykimään enemmän,toisten vähemmän.Nyt hän nykäisi sitten oikein kunnolla ja kolmen ihmisen maanpäällinen elämä päättyi,kahden välittömästi,kolmannen hiukan myöhemmin.

Otamme osaa näiden kuolemantapausten kautta rakkaansa menettäneiden suruun.Myös monissa muissa suomalaiskodeissa aika on pysähtynyt tänä kesänä,kun läheinen ihminen on lähtenyt sinne,mihin häntä ei voi seurata.Ajatus viihtyy menneessä.Tulevaisuuden ajatteleminen pelottaa.Jotenkin aavistaa,että elämä ei koskaan enää tule olemaan samanlaista,sillä kuoleman kohtaaminen muuttaa meitä aina.Usein se saa arvostamaan elämää enemmän kuin koskaan ennen.Joskus sen kylmä koura taas tarttuu sydämeen niin,että elämästä on enää vaikea löytää iloa ja mielekkyyttä.

Olen aina vierastanut vakuuttelua,jonka mukaan kuolema on luonnollinen osa elämän kiertokulkua.Että se muka kuuluu osana elämään.Eikä kuulu!Sietämättömän kivun ja kärsimyksen keskelle kuolema kyllä varmasti tulee vapauttajana,mutta jos vaihtoehtona olisi kivun loppuminen,parantuminen ja elämä,niin uskon että jokainen valitsisi ilomielin sen vaihtoehdon.

Kuoleman julmuus ja luonnottomuus puhuu jokaiselle sen läheltä kohdanneelle,että se ei voi kuulua Jumalan alkuperäiseen suunnitelmaan,vaan on jostakin kylmästä ja pimeästä ja toivottomuudesta tullut tunkeilija.

Hyvä uutinen on se,että parhaillaan on meneillään prosessi,jonka huipentumana kuolema tullaan lopullisesti poistamaan näyttämöltä.Lupaus kuuluu:"Ja tämän hän (Jumala)on itse meille luvannut:iankaikkisen elämän."(1Joh2:25).

Maistuisiko siis iso annos toivoa? Sitä on tarjolla ensi viikonlopun jumalanpalveluksissa Ensimmäisen Johanneksen kirjeen äärellä.Tervetuloa ottamaan yhdessä selvää,mistä iankaikkisessa elämässä on kysymys!

Toivontäyteisin terveisin
Sirkka

keskiviikko 7. heinäkuuta 2010

Kesäjuhlat Helsingissä

Minulla oli etuoikeus saada olla yksi valtuutetuista edustajista Suomen vapaakirkon vuosikokouksessa.Kokouksen jälkeen olin mukana kesäjuhlilla. Nämä tilaisuudet auttavat meitä ymmärtämään, että olemme osa paljon suurempaa kokonaisuutta kuin vain oma seurakuntamme Turussa.

Pete Greig, yksi 24/7-rukousliikkeen johtajista, oli pääpuhujana perjantaina.Hän lainasi puheessaan tilastotietoja,joiden mukaan suurin osa suomalaisista kaipaa kirkossa käydessään saada kokea siellä Jumalan läsnäoloa. Hän kertoi kokemuksista,joita oli saatu Jumalan läsnäolosta tilanteissa,joissa ihmiset olivat alkaneet aktiivisesti rukoilla.

Lauantaiaamun tilaisuudessa juhlittiin Vapaakirkon 120-vuotista lähetystyötä.Liisa ja Kyösti Leppänen kertoivat työstään Malesiassa Vietnamista tulleiden tilapäistyöntekijöiden parissa.Monet heistä olivat tulleet uskoon,mutta koska heitä sitten oli vain kehotettu lukemaan Raamattua ja pyrkimään noudattamaan kaikkea,mitä siellä sanotaan, he olivat lannistuneet ja luopuneet uskostaan.

Kun heille sitten kerrottiin Pyhästä Hengestä ja heitä autettiin luomaan suhde häneen,täysin uusi dynaaminen liikehdintä käynnistyi heidän keskuudessaan. He ovatkin nyt vieneet evankeliumin mukanaan omaan kotimaahansa Vietnamiin.

Kiinalainen Veli Yun puhui sekä aamun että illan tilaisuuksissa.Hän kertoi siitä,miten Jumala oli tarttunut hänen elämäänsä tilanteessa,jossa hänellä ei vielä ollut Raamattua ja vasta hyvin vähän tietoa Jeesuksesta.Kiinassa on paljon uskovia,jotka ovat sitoutuneet viemään evankeliumia eteenpäin omasta maastaan, islaminuskoisten,buddhalaisten ja hindulaisten maiden kautta aina takaisin Jerusalemiin asti.

Päätöstilaisuudessa sunnuntaina kirkkokunnanjohtaja Hannu Vuorinen puhui Jumalan valtakunnan suunnattomasta arvosta.Jumalan valtakunta on jotakin niin äärettömän arvokasta,että kannattaa luopua kaikesta muusta voittaakseen sen omakseen.

Kaikesta tästä opin sen,että vain Jumalan läsnäolo Pyhän Hengen kautta voi täyttää ihmisen sydämen kaipauksen ja tehdä Jumalan valtakunnan näkyväksi.Olenko minä,olemmeko me valmiita maksamaan kustannukset ja etsimään Jumalaa rukouksessa ja antamaan Pyhälle Hengelle tilaa elämässämme,niin että Jumalan valtakunta voi tulla esiin?

Kesäterveisin
Graham Turner

lauantai 3. heinäkuuta 2010

Jumalan läsnäoloa etsimässä

Tulkkasin eilen Pete Greigiä Suomen Vapaakirkon kesäjuhlien juhlakansalle. Hän johtaa 24/7 -rukousliikettä, joka käynnistyi yhdestä pienestä huoneesta 10 vuotta sitten, mutta nyt on levinnyt yli 100 maahan.

Peten sanoma kosketti tulkatessakin: hän haastoi jokaista valitsemaan Jumalan läsnäolon ja elämään oikeasti Jumalan seurassa. Peten mukaan toinen vaihtoehto on antaa toisten rukoilla ja kuvitella itse rukoilevansa, fiilistellä toisten kokemuksilla ja pitää itse hajurakoa Jumalan ja itsensä välillä.

On mahdollista menettää Jumalan läsnäolo...
Pete puhui 2. Mooseksen kirjan luvusta 33, jossa Jumala asettaa Mooseksen ja israelilaiset valinnan paikalle. Vilkaisepas jakeita 1-3! Niiden perusteella on mahdollista, että saamme vastauksen rukouksiimme, mutta menetämme samalla Jumalan läsnäolon elämästämme. Näin oli ainakin käymässä Moosekselle ja israelilaisille. Mitä sinä valitsisit, jos voisit valita rukousvastausten ja Jumalan läsnäolon kokemisen välillä? Mooses valitsi Jumalan läsnäolon.

Laita esteet pois
Jakeissa 4-6 kerrotaan siitä, kuinka israelilaiset heittivät korunsa pois. Miksi? Jos tsekkaat edeltäviä lukuja, huomaat kuinka israelilaiset olivat valaneet osan koruistaan kultaiseksi vasikaksi ja palvoneet sitä. Nyt he pistivät korunsa pois - ei sen tähden, että niissä itsessään olisi ollut jotakin pahaa, vaan sen tähden, että ne olivat heille heikkous.

Heprealaiskirjeen 12. luvussa sanotaan, että meidän tulisi pistää pois kaikki, mikä meitä estää. Tämä oli Peten sanoma: Jos haluat löytää Jumalan läsnäolon elämääsi, sinun tulee toimia samoin kuin israelilaiset. Mitkä ovat ne asiat, jotka estävät sinua rukoilemasta ja viettämästä aikaa Jumalan kanssa? Ne saattavat olla täysin hyväksyttäviä, hyviä asioita. Mutta silti ne pidättävät sinua Jumalan läsnäolosta. Liika TV:n katselu? Sarjakuvalehdet? Urheilu? Netissä surffaaminen?

Valitse Jumalan läsnäolo
Seuraavissa jakeissa kerrotaan siitä, kuinka Mooses keskusteli Jumalan kanssa face-to-face - kuten ystävän kanssa puhutaan. Kun luemme tekstiä vielä eteenpäin, huomaamme, että Mooses anoo Jumalaa kulkemaan heidän kanssaan. Hän ei halunnut menettää Jumalan läsnäoloa. Hän valitsi Jumalan läsnäolon elämäänsä ja tämä miellytti Jumalaa. Mooseksen vastaus Jumalalle oli, että menköön kaikki muu, minä valitsen sinut.

Mitä sinä ajattelit valita tänä kesänä?

Kesäterkuin

Markus

torstai 1. heinäkuuta 2010

Rakkaus ei ole vain sanoja, vaan se on tekoja, jotka puhuvat!

Ensimmäisen Johanneksen kirjeen luvuissa 2-4 toistuu uudelleen ja uudelleen kehotus rakastaa. - ”Rakkaat ystävät, rakastakaamme toisiamme, sillä rakkaus on Jumalasta. Jokainen, joka rakastaa, on syntynyt Jumalasta ja tuntee Jumalan.”
Lukiessani Johanneksen tekstiä mieleeni nousee ainakin kaksi asiaa.

Ensinnäkin teksti tuo esiin sen, että usko on käytännöllinen asia. Siinä ei ensisijaisesti ole kyse ajatuksista ja mielipiteistä. Uskossa on kyse kohtaamisesta ja rakkauden muuttavasta voimasta, joka ei salli meidän pysyvän aloillamme. Kohtaaminen Jumalan kanssa haastaa meitä jakamaan kaikkea häneltä lahjaksi saamaamme. – Rakkaus muuttaa vastaanottajansa ja tekee hänestä anteliaan. Näin yksinkertaisen toimintatavan myötä evankeliumin muuttava voima on kulkeutunut tähän päivään ja jatkaa kulkuaan edelleen.

Toiseksi keskinäinen rakastaminen on Jumalan lasten tuntomerkki. Jeesus sanoi: ”Siitä teidät tunnistetaan minun opetuslapsikseni, jos teillä on keskinäinen rakkaus.”
Tähän rakkauteen kuuluu sellainen ominaisuus, että se ei rajoitu vain sellaiseen piiriin, jossa saa varmasti osakseen vastarakkautta. Parhaimmillaan tämä rakkaus ulottuu vihamiehiinkin ja tekee siitä niin vastustamattoman, että se riisuu aseista paatuneimmankin.

Rakastamalla Jeesus kutsui esiin ja laittoi liikkeelle uuden sukupolven, joka muuttaa yksilöiden, yhteisöjen, kaupunkien ja eri maiden elämää.

Tervetuloa lauantaisin ja sunnuntaisin seuraamaan Johanneksen tekstiä ”Kirjeet” sarjassamme. Silloin kun et pääse paikalle, niin kuuntele ne osiot netistä: www.armontalo.org/saarnat

Jopi

Kärsimyksen ongelmaa tutkimassa

Viime sunnuntain opetuksessani törmäsin Johanneksen esittämään ajatukseen Jumalan luonnosta: Jumala on valo, eikä hänessä ole pimeyttä. Tämä käynnisti minussa monenlaisia ajatuksia suhteessa ateistisen elämänkatsomuksen omaaviin henkilöihin: Mihin he perustavat moraalinsa ja muutenkin elämänsä? Heillähän ei ole mitään absoluuttista taustaa moraalilleen.

Eikö ateistin ole naurettavaa sanoa mitä tahansa moraaliin liittyviä väitteitä? Mihin hän perustaa väitteensä, jos hän esittää, että jokin on oikein tai väärin? Yleiseen muuttuvaan mielipiteeseen? Makutottumukseen? Surullista on se, että he kieltävät mielekkään elämän mahdollisuuden kieltämällä Luojan.

Jumalaa ei ole, koska maailmassa on pahaa!
Valmistelen tällä viikolla opetuksiani, jotka pidän New Wine -tapahtumassa Himoksella ensi viikolla. Yksi opetusaiheistani on kärsimyksen ongelma. Ateistit nimittäin väittävät, että kristinusko pitää sisällään opillisen ristiriidan: ajattelemme, että Jumala on kaikkivaltias ja läpeensä hyvä, mutta toisaalta uskomme myös pahan olemassaoloon. Heidän mielestään nämä opit ovat keskenään ristiriidassa.

1700-luvulla elänyt ateisti, David Hume, kirjoitti tämän kristinuskon oppeja ja Jumalan olemassaoloa koskevan hyökkäyksen paperille seuraavaan tapaan: ”Onko hän halukas estämään pahan, mutta ei kykene siihen? Silloin hän on voimaton. Onko hän kykenevä, mutta ei halua? Silloin hän on pahantahtoinen. Onko hän sekä kykenevä että halukas? Mistä sitten paha johtuu?”

Piilotetut oletukset väitteen takana
David Humen muotoilema väite pitää sisällään kaksi oletusta:
1) Jumalan kaikkivaltiudesta seuraa, että Hän kykenee luomaan millaisen maailman tahansa.
2) Jumalan hyvyydestä seuraa, että Jumala pitää parempana maailmaa, jossa ei ole pahaa, kuin maailmaa, jossa sitä ei ole.

Ongelmana näissä oletuksissa on se, että ne eivät ole välttämättä tosia.

"Voiko Jumala luoda kiven, jota hän ei jaksa nostaa?" ja muut loogiset mahdottomuudet
Jumalan kaikkivaltius ei tarkoita sitä, että hän kykenee tekemään loogisia mahdottomuuksia. Esimerkiksi nelikulmaisen ympyrän tekeminen on looginen mahdottomuus. Myös sellaisen ihmisen luominen, jolla on vapaa tahto, mutta joka vapaasti valitsee aina Jumalan määräämällä tavalla, on looginen mahdottomuus. Luodessaan ihmisen, jolla on vapaa tahto, Jumala siis tietoisesti valitsi käydä reittiä, jossa syntiin lankeaminenkin on mahdollinen. Näin siksi, että hän halusi luoda todellisia olentoja, ei robotteja.

Lepsu pehmo-isä vs. Äärettömän hyvä ja tarkka Kirurgi
Jumalan hyvyys ei tarkoita sitä, että Jumala valitsisi luoda sellaisen maailman, jossa ei ole pahaa ja kärsimystä. Tämän tietää jokainen, joka on joskus ollut lasten kasvattamisen kanssa tekemisissä. Voimme tiettyyn rajaan asti suojella lasta elämän kolhuilta, mutta tulee raja vastaan, jolloin hänen on itse opittava vastuulliseksi aikuiseksi, emmekä enää suojele häntä kaikilta kolhuilta. Joskus jopa henkilökohtaisesti nuhtelemme, jotta hän oppisi suoraselkäiseksi ihmiseksi. C.S. Lewis kirjoitti saman ajatuksen muotoon:

Kauhea asia on se, että täydellisen hyvä Jumala… ei ole yhtään vähempää pelottava kuin kosminen sadisti. Mitä enemmän uskomme Jumalaan, että hän satuttaa ainoastaan parantaakseen, sitä vähemmän meillä on syytä anoa helläkätisyyttä. Julma mies voidaan lahjoa, hän saattaa tylsistyä julmaan harrastukseensa tai hänellä saattaa olla hetkellinen armollisuuden puuska, kuten alkoholisteilla on selviä kausia. Mutta kuvittelepa olevasi vastatusten kirurgin kanssa, jonka aikomukset ovat pelkästään hyviä. Mitä parempi ja tarkempi hän on, sitä vääjäämättömämmin hän jatkaa viiltämistä. Jos hän taipuisi meidän vetoomuksiimme, jos hän lopettaisi ennen kuin leikkaus olisi saatettu loppuun, kaikki kipu ennen sitä hetkeä olisi merkityksetöntä. Mitä ihmiset tarkoittavat, kun he sanovat: ”Minä en pelkää Jumalaa, koska tiedän hänen olevan hyvä?” Eivätkö he ole koskaan käyneet hammaslääkärissä?

Toisin sanottuna Jumalan kaikkivaltiuden ja hyvyyden sekä pahan olemassaolon välillä ei ole loogista ristiriitaa. Tästä syystä ateistit ovatkin muuttaneet väitteensä muotoon "On todennäköistä, että Jumalaa ei ole olemassa." Tähän kristitty voi aina sanoa: "Todennäköistä suhteessa mihin?" Maailma on kuitenkin niin hyvä paikka, että harvempi täältä haluaa pois etuajassa. Jumalan olemassaolon mahdollisuutta ei pidä siis verrata vain pahaan, jota maailmasta löytyy, vaan myös kaikkeen siihen äärettömän hienoon ja hyvään, jonka Luojamme on meille antanut.

Iloista kesää sinulle.

Markus